“Drugspromotie” festival Smeerboel zorgt voor ophef
Het bekende Utrechtse festival Smeerboel maakt volgens experts promotie op sociale media voor drugsgebruik. Ervaringsdeskundigen en staatssecretarissen vinden dat het niet kan. De organisatie van het festival geeft aan dat het om een grap gaat en dat het niet de bedoeling is de bezoekers te stimuleren drugs te gebruiken.
“Bijpakken”
Op het onderwerp drugs heerst een grote taboe. Het festival Smeerboel wil dit taboe op eigen wijze proberen te doorbreken. Dus dit doen zij door middel van humor. Op de Instagram van het festival hebben zij een fictieve timetable geplaatst. Hierop staat hoe de dagplanning van een bezoeker eruit kan zien. Zo begint de dag met “een halfje” en staat er op de planning om aan het eind van de middag “bij te pakken”. Dit gaat over het innemen van drugs. Over deze onderdelen van de timetabel is veel opschudding ontstaan.
Het randje opzoeken
Het is overduidelijk dat de organisatie het bericht als grap brengt. Ze zijn ervan bewust dat drugsgebruik voor komt, en vinden het belangrijk hierover te kunnen praten. Dit doen zij soms serieus, maar ook soms op een humoristische wijze. De woordvoerder van het Smeerboel festival geeft aan dat ze ervan op de hoogte zijn dat hun communicatie vaak over de top is en dat ze graag het randje opzoeken. Ze vinden het van belang om belangrijke onderwerpen als dit met een grote knipoog aan te snijden.
De ’timetable’ van het Smeerboel Festival. 😀
(inmiddels weer van de site verwijderd na verwijten dat hiermee drugs ‘genormaliseerd’ worden)https://t.co/Riadk8waQh pic.twitter.com/bAbjWtinq1— Gert (@Gertemans) September 5, 2023
Niet iedereen kan de humor ervan inzien
Niet iedereen kan deze wijze van dit onderwerp aankaarten waarderen. Laila Zaghdoudi van het Trimbos-instituut vindt dat deze manier van communiceren onverstandig is. Ook de hoofd preventie van het expertisecentrum Jellinek heeft haar vraagtekens bij de Instagram post. Ze geeft aan dat festivals al jaren dit soort grappen maken omtrent het onderwerp drugs, maar dat het haar humor niet is. Ze is van mening dat festivals op deze manier toch meewerken aan de normalisering van drugsgebruik. Ook de politiek is niet gecharmeerd van de communicatie van het festival. Zij roepen dan ook bij de gemeenten op om duidelijke afspraken met festivals te maken bij het verlenen van vergunningen.
Smeerboel heeft het Instagram bericht niet bedoeld als stimulans voor drugsgebruik onder bezoekers van het festival. Hun hoogste prioriteit blijft de gezondheid van de bezoeker. Om dat te waarborgen is de organisatie Unity altijd aanwezig bij de evenementen om voorlichting te geven over drugs. De organisatie vindt het belangrijk dat er gepraat blijft worden over het gebruik van drugs, omdat zij van mening zijn dat het anders in het verdomhoekje wordt gestopt. Juist dat kan gevaar opleveren. Wél neemt de organisatie de feedback van de specialisten ten harte. Smeerboel houdt in de toekomst rekening met hun manier van communiceren.
7 september 2023