Report: DGTL Amsterdam 2024

Report: DGTL Amsterdam 2024

No longer us versus them. But we. We are no longer strangers. En het was we. We who enjoyed DGTL Sunday.

29 tot en met 31 maart keerde DGTL terug naar haar geliefde NDSM docklands. En hoe. Een mooie line-up van top DJ’s, aandacht voor art, sustainability en responsibility. De (helaas harde) regen mocht de pret niet drukken.

Zaterdag

Afgelopen Paasweekend was het weer tijd voor de kick-off van het festival seizoen, het was tijd voor DGTL! Wij zijn voor jullie de zaterdag geweest naar dit volledig CO2-neutrale festival.

Met het langere Paasweekend in het verschiet keken we al de hele week uit naar DGTL. Waar Pasen normaal wat later valt, was het dit jaar al eind maart. Geluk met het weer zat er niet helemaal in gezien de regen, maar dit kon de pret zeker niet drukken!

Facebook: DGTL

De afgelopen jaren is DGTL onwijs gegroeid. Het concept dat alweer sinds 2013 bestaat is nu over de hele wereld te vinden. Denk aan onder andere India, Amerika en Brazilië als plekken waar dit festival tegenwoordig ook wordt gegeven. Het festival gaat over ontdekkingen, inspiratie en innovatie, en dit zie je ook altijd terug in de line-up. Met gevestigde namen maar ook nieuwe onbekende namen in verschillende stijlen is er voor iedereen wat wils in het house- en techno-spectrum.

Bij aankomst werkte het weer nog niet echt mee. Bezoekers liepen in hun regenjas en eenmaal bij de kluisjes geweest liepen mensen het terrein op in hun trui verder het terrein op. Gelukkig hield de regen al snel op en waren alle stages binnen of overdekt. Voor wie er eerder op het festival was geweest waren de stages herkenbaar en op dezelfde plekken al voorgaande jaren. Wij doen altijd eerst even een goede verkenningsronde om te kijken wat het beste bij onze smaak past.

Facebook: DGTL

Met de grote house-stage aan het begin van het terrein, Modular, was het even rustig inkomen, het was dan ook niet druk. Echter besloten we snel door te gaan en in de NDSM-werf een kijkje te nemen bij de twee stages die daar te vinden waren. Met de unieke Boiler Room stage kwamen we dan ook gelijk in de sfeer waar we naar zochten. DJ Zequenx was werd hier dan ook druk bezocht, al moet ik eerlijk zeggen dat we haar niet kenden, maar waren we wel positief verrast door de set en de aankleding van de stage. Met het herkenbare LED scherm op het plafond en de donkere en rode kleuren van Boiler Room hadden we echt het gevoel dat we bijna op een ander festival waren beland.

Snel wilden we rest van het terrein verkennen met ook in de NDSM-werf de techno-stage dit jaar gesponsord door Armani Exchange. Na hier een rondje te hebben gelopen was het tijd om ons op te maken voor de twee buiten stages die ons erg doen denken aan een kas, de Frequency-stage met house en de AMP-stage waar wat rustigere house werd gedraaid wat ons deed denken aan de muziek van bijvoorbeeld afterlife. Beide stages weden dan ook druk bezocht.

Facebook: DGTL

Bij Frequency draaide DJ salute een 2-uur durende set, waarbij langzaam het alom bekende gouden uurtje van de zon steeds zichtbaarder werd. Wat een sfeer! Met een aangeklede stage met veel planten zat de sfeer er hier perfect in en was de stage dan ook vrijwel vol. Gelukkig liepen we rond in ons shirt want het was warm!

Na salute gingen we even snel wat eten in het midden van het terrein, precies tussen de Frequency-stage en de AMP-stage in, perfect. Naast de bekende NDSM-kraan waar een hotel in gevestigd is, en ze ook een samenwerking hadden met 3FM en DGTL, vonden we de uitgebreide foodcourt. Waar wij normaal toch echt liefhebbers zijn van vlees werden we positief verrast! Een bun met gefrituurde oesterzwammen vulde goed en was ook erg lekker. Het festival heeft om de CO2-neutrale status te bereiken geen vlees aanwezig, en misschien wel voor het eerst vond ik dit helemaal prima door het aanbod.

Dan de AMP-stage met Mees Salomé en later nog NTO. Ook deze stage was herkenbaar en deed ons denken aan ons laatste bezoek 2 jaar geleden aan DGTL. Als één van de grootste stages van het festival en de goede sfeer van de wat rustigere house voelden we ons hier weer thuis. De stage was aangekleed met meerdere opgehangen LED-schermen om de ook hier herkenbare sfeer te krijgen was voor ons dan ook de perfecte stage. De sfeer was goed, alle festivalgangers waren hier in voor een praatje en een dansje, en het viel ons op dat er naast veel locale festivalsgangers ook veel internationale gasten waren. Ik sprak zelf nog even met mensen uit Australië die speciaal voor DGTL een week naar Nederland waren gekomen, super tof!

Facebook: DGTL

Het einde van het festival naderde alweer. Na nog even bij de Bar Le Duc stage in een kleine blauwe kas te zijn geweest (top sfeer!) en de andere kleine buiten stage Filter met wat meer tech-house achtige muziek langs te zijn gelopen was het tijd om af te sluiten waar we waren begonnen, de Modular stage. Waar om 21:00 als verrassing een heuze DGTL-show was met het volledige spectrum aan muziek van het festival, dit stond van tevoren niet op de line-up, liepen we nog nog even langs Fjaak bij de techno-stage van Armani, om vervolgens weer terug te keren bij Modular om waardig af te sluiten bij KI/KI. Hier hadden we het gevoel dat het hele festival naar toe ging om samen met ons waardig af te sluiten.

Waar wij eigenlijk vrij weinig artiesten van de line-up kenden, op de laatste twee na, waren we positief verrast over DGTL! Er was nog zoveel meer te beleven zoals een show in DGTL-dome in het midden van het terrein, en was er zelfs nog een kleine conferentie met sprekers over het festival en de festival scene. DGTL was een perfect begin om het festivalseizoen te beginnen. Het was een beetje koud, het weer werkte aan het begin niet helemaal mee, maar wij weten in ieder geval dat wij hier komend jaar weer aanwezig zijn.

Geschreven door Yari van Bekkum

Facebook: DGTL

Zondag

Sunday funday

Na een heerlijke paasbrunch verruilden we via de Pontsteiger de stad voor het hoge noorden. Vanaf de pont genoten we vol verwachting van de aanblik van het terrein. Bij aankomst scheen de zon en de entree was net als voorgaande jaren weer goed georganiseerd. Met kriebels in onze buik betreden we het terrein.

Docklands

Waar het NDSM-terrein tussen 1894 en 1979 de thuishaven was van de Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij, is het terrein tegenwoordig een Amsterdamse bakermat van cultuur. Met uitzicht over het IJ een absolute hotspot die ook dit jaar weer de vertrouwde DGTL-stages verwelkomde. Modular, AMP, Frequency en de Bar-Le-Duc stage op hun vertrouwde plekken. Boilerroom en Generator deze keer in de NDSM-loods en nieuwkomer: The DGTL Dome. In samenwerking met het Stedelijk Museum Amsterdam en ABN AMRO werden muziek, dans en visual arts samengebracht. Ook The Crane was weer toegankelijk voor music lovers. Quite a view!

Facebook: DGTL

Voor ieder wat wils

In the 3FM x the crane genoten wij naast de views van Unruly Phoenix. De Rotterdam based DJ die electronic sounds blendt met Amapiano, Afro tech, Melodic-Tribal tech/house & 3 STEP.

Patrick Mason met zijn bewonderingswaardige energie was een absolute highlight van deze editie. Het was even dringen om een goed plekje te vinden in de zaal maar eenmaal gesetteld was het duidelijk; deze man zet de zaal op zijn kop. Hoe kan je zowel het hardste losgaan van de hele zaal als de dikste platen draaien? Vraag het Patrick Mason. Een knap staaltje multitasken van deze legende, die niet meer weg te denken is uit de hedendaagse technoscene. Deze extravagante dj is in korte tijd mateloos populair geworden en wij snappen na deze set op DGTL wel waarom.

Hierna was het de beurt aan I Hate Models. Zonder shirt maar mét zijn bekende mondkap nam hij het stokje van Patrick Mason geruisloos over. Ofja geruisloos; met zijn harde platen vol met bass was het blik op oneindig en volledig uit je plaat gaan in de Generator. I Hate Models heeft bevestigd dat de hardere stijlen op DGTL nog altijd werken.

Facebook: DGTL

Rond 19.30 uur begaven wij ons naar Modular stage om te schuilen voor de regen en alvast (net zoals heel veel andere bezoekers) een plek te bemachtigen voor Marlon Hoffstadt. Ondertussen genoten we van de bijna spirituele en rustgevende sounds van het Deense WhoMadeWho. Rond de klok van 21:00u was het tijd voor het hoogtepunt van de DGTL-zondag; Marlon Hoffstadt, die in korte tijd is uitgegroeid tot één van de bekendste dj’s van het moment. En dat was ook wel te zien aan de enorme drukte in de Modular tent. Maar wat was het vet! Het dak ging eraf en een overvolle Modular genoot met volle tuigen van DJ Daddy Trance (zoals hij ook wel wordt genoemd). De laatste uurtjes vlogen voorbij en na het laatste nummer (een unreleased plaat van hemzelf) ontstond een welverdiende staande ovatie – niet alleen voor Hoffstadt maar zeker ook voor de organisatie. DGTL 2024 – dank voor weer een prachtige start van het festivalseizoen!

Geschreven door Michael van Hooft

4 april 2024

Volg ons op Instagram en Facebook voor meer festival nieuws.
Laat hieronder een reactie achter