Report: DGTL, ’s werelds eerste circulaire festival

Report: DGTL, ’s werelds eerste circulaire festival

Let’s get typical, typical: how was DGTL? Brunchen met je familie was er dit paasweekend niet bij. DGTL is waar er op 16 en 17 april werd geproost en genoten. Het festival gelegen aan de NDSM-werf in Amsterdam Noord is een prachtig scenery en een ambiance met een industriële look. Het terrein oogt stoer en rauw, maar de kleurrijke festivalgangers die – thank god– eindelijk weer uit de veren mogen, zorgden voor een kleurrijk feest. De weergoden gunden ons een comeback van het festivalseizoen want het zonnetje scheen als nooit tevoren. 

De zaterdag

Met een warme blos op de wangen en de zonnebril op was de zaterdag van ons. DGTL ontving ons met open armen, maar laat ik meteen met de deur in huis vallen met minpunt numero uno: wanneer je wat later (rond 5 à 6 uur in de avond) – was er een kans de er geen kluisjes beschikbaar zijn. Sommige laatbloeiers liepen dus rond met hun rugzak op de rug of een jas onder de arm. Meer kluisjes please, zeker tijdens de lente wanneer het overdag bloedjeheet is en in de avond opeens frisjes. Desalniettemin mocht het gemis van een kluisje de pret niet drukken.

‘S werelds eerste circulaire festival
Meteen door naar de bar want dit sustainable festival maakte géén gebruik van muntjes. Dat is weer +1, want die plastic muntjes in je broekzak zijn enorm overbodig, toch? De volgende dag werd je dus een keer niét wakker met nog twintig euro aan muntjes in je fannypack. Wel betaal je bij DGTL al gauw een tientje voor een gin tonic, maar hé, je begeeft je dan ook op een ‘festival’. Bij DGTL pin je aan de bar en houd jij je eigen beker, want: plastic verspillen is een no go en daarvan zijn wij fan!

Duurzaam is sexy
“Bij DGTL zijn we ons zeer bewust van onze impact op het milieu”, schrijft de organisatie van DGTL. Het festival heeft één duidelijk doel: ‘transformeren van ’s werelds eerste circulaire festival naar de eerste regeneratieve evenementenorganisatie op wereldschaal’. Het hele jaar doorzoekt DGTL naar de nieuwste technologische doorbraken om toe te passen in hun eigen festival en dat was goed te zien wanneer je op het terrein rondliep. DGTL is een festival waar cultuur en duurzaamheid prachtig wordt gecombineerd. Het festival is schoon en hip, en dat duurzaam sexy kan zijn bewijst DGTL. Verdwalen verliep makkelijk, want het festivalterrein was helemaal schoon. Geen bekertje op de grond te bekennen en zo wel, dan kwam de opruimdienst deze in no time opprikken. De festivalbezoeker is toch zeer bewust van de energietransitie, want zonder reusable cup in je hand betaalde je bij de volgende bestelling drie euro extra (voor een cup) aan de bar.

Zwetende hipsters
Het festival was ruim, wat ervoor zorgt dat je meerdere stages hebt, maar wat er ook voor zorgt dat het samenhang en saamhorigheid soms een gemis is. Op zoek naar een knus, kleinschalig feestje? Dan moet je niet bij DGTL zijn. De festivaltenten waren ruim en voornamelijk gesloten. Waar de zon zijn uiterste best deed om te stralen, moest je als je dansjes wilde doen, je wanen in de donkere ruimtes van de feesttent. Al is dat met optredens van bijvoorbeeld Ki/Ki geen straf. Nooit geweten dat je de zweetlucht van feestende hipsters kon missen – maar wat waren we allemaal toch blij om na eindeloze lockdowns deze lucht weer op te snuiven.

Goud voor Goldband
Geen typische naam voor een festival als DGTL, maar de band Goldband bracht de energie van het festivalseizoen tot leven. De Haagse mannen lieten de tent springen, zweten, schreeuwen en dansen. Hop, crowdsurfing en bloemen die in het publiek werden gegooid. Mag dit moment voor eeuwig blijven duren, is de gedachten die je op een festival vaak door je hoofd hoort draven. En yes, dit was ook zo bij DGTL. Iedereen deed dansjes met een reusable drankje in de hand, genietend in de wijde zee van deephouse en techno muziek. En dat was nog maar de zaterdag. Paaszondag was nog een dag om vooraal geen familiebrunch te hebben, maar om te dansen bij DGTL.

Zondag

Wij zijn eerste paasdag niet gezellig met de familie gaan brunchen, maar wij hebben óók de tweede dag van DGTL meegepakt. 

Het festivalterrein

Het festival vond plaats op de NDSM-werf, een kwartiertje met een pondje van Amsterdam Centraal af. Vanaf het station werd al duidelijk aangegeven waar we heen moesten, dus we waren zo op het festivalterrein. Aangekomen werd al snel duidelijk dat dit terrein gigantisch was. De NSDM-werf is te kennen aan de gigantische kraan die midden op het terrein staat. Deze kraan is normaal gesproken een hotel, maar voor DGTL was hij omgebouwd naar Chill & Relax Area. Je kon hier uitrusten en massages krijgen. Verder waren er op heel het terrein kunstinstallaties gemaakt. Er stond een loods waarbij er een lichtshow werd afgespeeld, waardoor het net leek alsof je in een tunnel was met veel licht. Er was enkel één nadeel, voor een klein biertje (Heineken Silver) betaalde je al €3,75.

De stages

Met 7(!) stages wist je op sommige momenten niet waar je moest zijn. De grootste stage was de Modular. Hier liep je direct op af wanneer je binnen kwam. Dit was een vette stage met een balkon aan de zijkanten. De AMP was een stage volledig opgebouwd uit ijzer met plastic. Hierdoor werd het hier al snel warm, want dit werkte als een soort broeikas. In de oude scheepswerf op het NDSM terrein waren drie stages gevestigd. De Filter, de Generator en de Gain. Vooral de Generator sprong er voor ons uit. Met een lijpe lichtshow. Als laatste stage had je nog in het uiterste hoekje de Frequency. Dit was eigenlijk een soort mini versie van de AMP, maar beter toegankelijk en leuker aangekleed.

Artiesten

We kwamen om 15:30 aan op het festival. We hebben een rondje gelopen om alles te ontdekken en zijn uiteindelijk blijven staan bij Marcel Dettmann in de Generator. Hij begon zijn set rustig met lekkere plaatjes, maar dit draaide al snel om in een harde techno set. We gingen vroegtijdig weg bij de Generator om een goede plek te hebben bij Paul Kalkbrenner. Hij draaide in de AMP en deze stond al snel vol, want iedereen wilde een glimp van Paul Kalkbrenner meekrijgen. Deze Duitse techno held draaide nummers die iedereen kende en men ging dan ook volledig uit z’n plaat.

Na de set van Kalkbrenner hebben we weer heerlijk geslenterd over het festivalterrein en van stage naar stage gegaan totdat Worakls begon. Deze wilde wij heel graag zien. Aangekomen bij de Live stage, stonden we te wachten totdat hij zou beginnen. Na tien minuten begon hij eindelijk en wat een bizar goed optreden hebben wij meegemaakt. Worakls staat bekend om zijn klassieke/zweverige techno. Hij had een gast uitgenodigd die op een elektronische cello meespeelde met zijn muziek. Alles klopte aan dit optreden. Het was ook heel fijn om eens wat andere te horen dan enkel dat gedreun van die harde techno. Voor de afsluiter waren wij het meest hyped: Polo & Pan. Deze twee Franse producers maken wereldse muziek omgetoverd in een dansbaar jasje. Van verhalen over ‘the Wizard of Oz’ tot aan Afrikaanse kinderliedjes. Met een bijpassende achtergrond werd de hele zaal meegezogen in de muziek van Polo & Pan.

Ervaring

DGTL 2022 was verassend groot met een mooie lijst aan goeie artiesten. Een verrassende line-up van lokale artiesten als Job Jobse, tot internationale sterren als Paul Kalkbrenner, het is DGTL gelukt een divers programma op te stellen waar er ruimte was voor de diversiteit van het ‘dance’ genre. De live tent was een leuke verassing omdat hier ander soort muziek werd gedraaid wat leuk was voor de afwisseling. Verder waren de stages en enorme industriële hallen zeer indrukwekkend waardoor DGTL echt voelde als een festival. De sfeer op het festivalterrein was geweldig en door het weer voelde het écht alsof de festivalzomer kon beginnen.

22 april 2022

Volg ons op Instagram en Facebook voor meer festival nieuws.
Laat hieronder een reactie achter