Report: komm schon Alter 2023

Report: komm schon Alter 2023

Komm schon alter war schön

Op één van de eerste echt warme lentedagen waren de Tuinen van West het podium voor Das festival. Hordes mensen lieten de stad achter zich om zich een dagje onder te dompelen in een mooi en landelijk stukje Amsterdam. Een perfecte locatie voor Entspannung und Vergnügen met vrienden. Wij hadden al een goede ervaring met Komm Schon Alter tijdens ADE 2022 en keken er dus erg naar uit. Onze verwachtingen zijn waargemaakt.

Kom op ouwe
Komm schon alter, wat vrij vertaald Kom op ouwe makker betekent, adverteert met no kids on the dancefloor. Vanaf 24 jaar ben je welkom bij de van oorsprong Berlijnse evenementenorganisator. Dat de gemiddelde leeftijd echt wat hoger lag dan bij andere festivals was duidelijk, maar dit drukte de pret allerminst. De oudjes gingen goed los op DJ’s die hun harten al in de jaren 1990 sneller lieten kloppen en genoten ook van de jongere artiesten.

Het terrein
Het festivalterrein was goed bereikbaar met het OV, de auto, shuttlebussen en natuurlijk de fiets. Om 12.00 uur openden de deuren. De entree verliep soepel, ook rond de spits tussen 15.00 en 16.00 uur. Kluisjes konden al bij het kopen van de tickets worden gereserveerd waardoor de stroom aan mensen goed kon worden gereguleerd.

Het terrein was wijd opgezet waardoor de zes stages vrij ver uit elkaar lagen. Hierdoor was er genoeg ruimte voor alle bezoekers (maximaal 15.000) en plek om in het gras te chillen, vintage shopjes te bezoeken, air hockey te spelen en lekker te snacken. Er waren genoeg barren waardoor de wachttijd voor een verfrissend drankje mee viel. De prijzen voor drankjes waren echter niet mals: EUR 3,80 voor 0,2 liter bier en EUR 5,90 voor 0,4 liter. Aperol Spritz en vergelijkbare drankjes kostten daarentegen “slechts” EUR 8,90, maar waren wel voorgeshaked en -verpakt. Wel kon gratis drinkwater worden getapt bij de toiletten en toiletten waren er genoeg. Pluspunt!

Stage 1 – 6
Op zes totaal verschillende stages vonden de optredens plaats: de Tanzbühne, Altersheim, Joost van Bellen, Club Leider Nicht, de Afsaus en Bummelndeck.

Altersheim was ongetwijfeld het meest iconisch. Het publiek kon vanuit een komvormige aflopende helling genieten van de shows vanuit het lichtroze bouwwerk en werd omringd door palmbomen. Ondanks de open ruimte was de kwaliteit van het geluid goed. Overal overigens. Op de stenen tribune bij de Joost van Bellen stage werd hetzelfde effect bereikt: goed uitzicht op de stage en met feestende mensen boven of onder je. Als je bovenaan stond had je bovendien mooi zicht op de omliggende tuinen.

 

Het Bummelndeck bood een intieme en door bomen beschutte plek om in de halfschaduw te genieten van wat kleinschaligere optredens. Al was het daar tegen het einde drukbezocht. Nog kleinschaliger was de Afsaus. Vanuit een witte van werden lekkere hitjes gedraaid en eromheen was voldoende plek om vrij te dansen.

Naast Altersheim was de Tanzbühne een grote stage. Een halfopen tent gaf de menigte de kans om beschut voor de zon te genieten van alles wat het festival had te bieden. So guter Letzt: Club Leider Nicht was een ware Berlijn experience. Na op theatrale wijze op je Duitse naam te zijn gecontroleerd door de in leer geklede uitsmijters, werd je toegelaten tot een donkere ruimte met rode lichten en goede beats. What happens there, stays there!

Nein Mann! Ich will noch nicht geh’n
Komm schon, Alter. Ist doch noch nicht so spät. Nou, voor wij het wisten was het al afgelopen! Om 23.00 uur stipt draaiden de DJ’s aan de laatste knopjes. De line up was overall heel goed. Het laatste uur Joost van Bellen was ronduit geniessen. Zijn housemix van ABBA’s Lay All Your Love on Me maakte dat het publiek helemaal losging en genoot van de langzaam vallende nacht.

Daaraan voorafgaand hebben wij genoten van Miss Melera bij Altersheim en Anja Schneider op de Tanzbühne. Daar draaide zij grappig genoeg een set waar de zang thank you for the children tussendoor klonk. Tussen de bomen bij het Bummelndeck draaiden DJ Franca en daarna Seth Swartz die elektronische muziek afwisselde met zijn live opzwepende klassieke vioolmuziek. Een hele gave combinatie en welkome afwisseling.

Das war’s Leute 

Al met al echt een topfestival met topartiesten en een duidelijk DNA. Net even anders dan anders, maar net zo vertrouwd als alle Amsterdamse festivals. Echt een aanrader en wij kijken dan ook uit naar de volgende editie. Mocht je zijn geïnspireerd en je hart al eerder willen ophalen: Komm schon Alter is tijdens ADE terug in samenwerking met Watergate Records in Club Atelier. Kommt Alle!

31 mei 2023

Volg ons op Instagram en Facebook voor meer festival nieuws.
Laat hieronder een reactie achter