Nieuws

Online editie ADE blijkt succesvol

Online editie ADE blijkt succesvol

De 25e editie van het Amsterdam Dance Event (ADE) heeft volledig digitaal plaatsgevonden. De digitale editie duurde vijf dagen lang en heeft miljoenen bezoekers bereikt. Een absolute publiekstrekker was het ongekende live gesprek tussen beste DJ ter wereld David Guetta, Timbaland en Martin Garrix. Meer dan 250.000 mensen wereldwijd schakelden live in omdat ze dit niet wilden missen.

Sinds 1996 is ADE uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende platforms voor de elektronische muziekindustrie. Wereldwijd is dit het grootste clubfestival. ADE begon ooit als een conferentie met één locatie en 300 bezoekers. In 2019 verwelkomde het festival meer dan 400.000 bezoekers met 2500 artiesten en 600 sprekers verspreid over 200 locaties met een uitgebreid dag- en nachtprogramma. 

Digitale editie ADE

ADE verzorgde van 21 tot en met 25 oktober een online platform voor fans. Met livestreams, dj-sets, Q&A’s, documentaires en masterclasses was er voor ieder wat wils. Fans konden zich op deze manier toch helemaal onderdompelen in de elektronische muziek. Amsterdam Dance Event wilde zo dat typische ADE gevoel creëren: je kijkt naar een optreden en weet dat je op hetzelfde moment nog veel meer toffe feestjes mist omdat er zo veel te beleven valt. De digitale editie wilde niet per se het normale festival nabootsen, maar juist extra goed tot zijn recht komen op een beeldscherm. 

Netwerken

Voor professionals was er onder andere een conferentie met panels en talks op het digitale platform. Daarnaast is de database met contactgegevens van de deelnemers uitgebreid en voorzien van een social media-laag. Hierdoor wordt het netwerken makkelijker gemaakt in deze online periode. Deze digitale marktplaats blijft het hele jaar online staan. 

Gevolgen coronacrisis voor elektronische muzieksector

Een van de directeuren van het Amsterdam Dance Event, Jan-Willem van de Ven, vreest dat de Nederlandse dance-sector hard getroffen gaat raken door de coronacrisis. De elektronische muzieksector is namelijk minder goed ingebakken in subsidieland. De sector wordt vaker vergeten dan bijvoorbeeld de popsector wanneer het gaat over het verdelen van overheidsgelden. Nederland heeft de nummer één dancepositie in de wereld en de groten der aarde worden in ons land opgeleid. Het is noodzakelijk om de toppositie die Nederland heeft zo lang mogelijk in stand te houden, tot evenementen weer door kunnen gaan. Hier is wel een aansluitende overheidsvisie voor nodig

Veel artiesten staat het water nog niet aan de lippen doordat de Spotify en radio-inkomsten gewoon door lopen. Ook helpt het dat bepaalde events online gewoon doorgang kunnen vinden. 

Ondernemers

Dance artiesten zijn naast artiest ook ondernemer. Zo grijpen veel artiesten deze rustigere periode aan om nieuwe initiatieven te ontplooien, bijvoorbeeld door eindelijk hun sound te verbreden. Hierdoor kunnen dj’s in muzikaal opzicht groeien en meer tijd steken in het bespelen van muziekinstrumenten, sounddesign, mixing en het schrijven van muziek. 

Blik op 2021

Momenteel is de blik op de toekomst gericht. Hierbij staan twee zaken centraal: hoe kunnen bezoekers van een festival het immuunsysteem versterken om zo de weerstand te verhogen en het overleggen van een negatieve coronatest. Uiteindelijk gaat een vaccinatie de oplossing bieden.

24 november 2020

Volg ons op Instagram en Facebook voor meer festival nieuws.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.